9. Draag bij aan implementatie
Onderzoeksresultaten bereiken niet vanzelf de praktijk. Dit geldt in het bijzonder bij suïcidepreventie, waarbij samenwerking tussen actoren en stakeholders uit allerlei verschillende hoeken van de samenleving noodzakelijk is om een verschil te maken. Hieronder een aantal zaken die jij als onderzoeker kunt doen om de implementatie van je onderzoeksresultaten te bevorderen.
- In het ontwerp van je onderzoek leg je de basis voor toekomstige implementatie. Stel jezelf de vraag: hoe draagt dit onderzoek straks bij aan het voorkómen van zelfdoding? Deze vraag houd je scherp, en vergroot de kans dat jouw onderzoek straks concrete resultaten zal opleveren.
- Maak gebruik van de principes en modellen van implementatiewetenschappen. Nilsen (2015) biedt een toegankelijk overzicht van bestaande modellen.1 Betrek indien nodig een expert op het gebied van implementatieonderzoek. Een aantal voorbeelden van modellen die je kunt gebruiken zijn:
- Het CFIR framework en het logic model zijn tools die kunnen helpen om bij het ontwerpen van je onderzoek in kaart te brengen waar de belangrijkste prioriteiten en knelpunten liggen om de praktijk van suïcidepreventie te verbeteren, en waar kennishiaten liggen waar onderzoek aan kan bijdragen.
- Het RE-AIM model is een model dat richting geeft bij het implementeren van interventies.
- De ERIC strategies helpen je bij het bepalen van strategieën voor effectieve implementatie van de aanbevelingen.
- Betrek vanaf het begin de partijen voor wie de (toekomstige) onderzoeksresultaten relevant zullen zijn (i.e. stakeholders). Denk aan belangenbehartigers van patiënten met suïcidaliteit en hun naasten, ervaringsdeskundigen, (koepels van) zorgprofessionals, GGZ instellingen, beroepsverenigingen, gemeentelijke gezondheidsdiensten (GGD), buurt- en wijkteams, scholen en docenten, gemeenten etc. Onderzoek de perspectieven en behoeften van deze stakeholders, en sluit daar met je onderzoek op aan.
- Haak aan bij bestaande netwerken en bouw voort op bestaand onderzoek (zie ook Handvat 2: Voortbouwen op bestaande data). Werk samen met andere suïcidepreventie-onderzoekers om je impact te vergroten.
- Maak je resultaten op toegankelijke manieren beschikbaar. Bedenk wie jouw boodschap moet horen en benader deze mensen proactief met een communicatiemiddel wat bij hen past. Maak (naast wetenschappelijke publicaties) bijvoorbeeld een factsheet en/of organiseer een webinar. Deel je resultaten bij bijeenkomsten van beroepsprofessionals en ga in op verzoeken vanuit de media. Betrek stakeholders om ervoor te zorgen dat de boodschap én de manier waarop de boodschap verspreid wordt aansluiten bij de behoeften van de doelgroep.
- Vraag relevante stakeholders om ambassadeur te worden van een aanbeveling die bij hun rol aansluit. Vraag hen te helpen in de verspreiding van resultaten onder hun achterban.
Zie voor meer informatie ook de websites van ZonMw en het Nederlands Implementatie Collectief (NIC).
Bronnen
- P. Nilsen, ‘Making sense of implementation theories, models and frameworks’, Implementation Sci, vol. 10, nr. 1, p. 53, dec. 2015, doi: 10.1186/s13012-015-0242-0.