Lizanne Schweren
Huidig onderzoek
Als onderzoeker bij 113 Zelfmoordpreventie begeleid ik twee projecten van de derde Landelijke Agenda Suïcidepreventie.
In het eerste project onderzoeken we de effectiviteit van interventies voor suïcidaliteit, en vertalen we deze kennis naar een handzame online toolkit voor hulpverleners in de GGZ. De toolkit helpt hulpverleners om cliënten die kampen met suïcidaliteit volgens de richtlijnen te diagnostiseren en behandelen, en geeft ze op elk moment toegang tot de nieuwste wetenschappelijke evidentie.
In het tweede project brengen we bestaande data uit verschillende bronnen bijeen om een compleet en actueel beeld te krijgen van het aantal niet-fatale suïcidepogingen in Nederland. We werken hierin onder andere samen met de Nationale Politie, NS/ProRail, spoedeisende hulpartsen, en GGZ-instellingen.
Daarnaast houd ik me als portefeuillehouder Vrijwillig Levenseinde binnen 113 bezig met doodswensen in de brede zin van het woord. Niet iedereen met een doodswens, is suïcidaal. Ik ben geïnteresseerd in de ‘grijze gebieden’ tussen doodswensen in het kader van voltooid leven, euthanasie (bij psychisch lijden) en suïcidaliteit.
Interessegebieden
- Niet-fatale suïcidepogingen
- Suïcidaliteit bij ouderen
- Niet-suïcidale doodswensen
- Effectieve interventies in de GGZ
- Data-gedreven kwaliteitsverbetering (value-based healthcare)